Kā izpētījis Latvijas Televīzijas raidījums “de facto”, Latvijā neslēpti zeļ bizness, kas piedāvā dažāda veida manipulācijas ar dīzeļdzinējiem, atslēdzot iebūvētās ekotehnoloģijas, kuru mērķis ir samazināt kaitīgo izmešu apjomu, kas ir neatļauta un nelikumīga manipulācija
Teorētiski šāda iejaukšanās transportlīdzeklim neļautu iziet tehnisko apskati, tomēr lielākoties tā nav problēma, jo esošo pārbaužu iespējas konstatēt izmaiņas esot ierobežotas.
Kvēpu filtrs (DPF), kas palīdz attīrīt izplūdes gāzes no izmešiem, jau vairāk nekā desmit gadus ir prasība noteikta ekoloģiskā standarta (Euro-4, Euro-5, Euro-6) dzinējiem. Ja Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) atklātu, ka šādai mašīnai filtrs ir izgriezts, tehnisko apskati iziet nevarētu.
Raidījuma vairākos autoservisiem solīts par dažiem simtiem eiro izgriezīs kvēpu filtru, turklāt tā, ka neviens neko nevarēs pamanīt arī tehniskajā apskatē. Raidījums secina, ka, spriežot pēc plašā piedāvājuma, kvēpu filtra izgriešana ir pieprasīta. To mainīt maksātu krietni dārgāk.
Jaunākiem transportlīdzekļiem, tostarp kravas transportam, traktoriem un smagajai tehnikai, izmešu kaitīgumu papildus samazina arī speciālas vielas – “AdBlue” izsmidzināšana izplūdes gāzu sistēmā. Taču, kā pārliecinājies raidījums, netrūkst piedāvājumu arī šo sistēmu pārveidot, lai reaģents nav jāpielej un arī brīdinājuma lampiņas nedegtu.
Satiksmes ministrijas Sabiedriskā transporta pakalpojumu departamenta direktore Annija Novikova uzsver, ka šādu pakalpojumu sniegšana nav legāla, tā būtībā ir manipulācija ar tehniskiem parametriem. Taču, spriežot pēc neslēptajiem piedāvājumiem, to neviens arī nemēģina šobrīd apkarot, norāda “de facto”.
Arī CSDD Tehniskā departamenta vadītājs Jānis Liepiņš apgalvoja, ka šāds bizness nav likumīgs, un tehniskajā apskatē ir paredzēts negatīvs vērtējums, ja ir iejaukšanās atgāzu sistēmā, un attiecīgi ar šādu automobili tehnisko apskati nevar saņemt.
Tomēr, kā norāda raidījums, piedāvājumi atslēgt abas minētās ekotehnoloģijas tiek izteikti nevis anonīmos vai pusanonīmos sludinājumos, bet arī glīti izstrādātās mājaslapās, kurās pat tiekot izrādīts padarītais – kad, kam un kādas sistēmas atslēgtas.
Lai atklātu, ka ir izgriezts kvēpu filtrs, ja vien tas nav redzams vizuāli, vajadzīgas īpašas iekārtas, kas pagaidām ir eksperimentālas. Un Latvijā tāda esot tikai viena. Šīs iekārtas visās apskates stacijās varētu parādīties un mērījums kļūtu obligāts no 2025.gada.
Tomēr šīs iekārtas nerisināšot mēģinājumus manipulēt ar sistēmu, kas prasa “AdBlue” piedevu. Vai sistēma strādā pa īstam, var izmērīt tikai pie noteiktas slodzes. Neraugoties uz to, vairākas Eiropas Savienības valstis, tostarp – Vācija un Polija, mēģina cīnīties ar jau pieejamajiem līdzekļiem, atsevišķos gadījumos transportlīdzekļus pat teju izjaucot, lai atrastu manipulācijas iekārtas, vēsta “de facto”.
Pēc dīzeļdegvielas izplūdes gāzu šķidruma “AdBlue” ražotājs SIA “CrossChem” aplēsēm sistēma nestrādā 20% kravas transporta vecumā līdz diviem gadiem, 60% vecumā līdz pieciem gadiem un pat 90% gadījumu, ja transportlīdzeklis būs vecāks par sešiem gadiem.
Piemēram, Vācijā, Austrijā vai Lielbritānijā, ja vadītāju pieķer lietojot transportlīdzekli ar atslēgtām izmešu samazināšanas sistēmām, sods var pārsniegt tūkstoti eiro, bet Latvijā, sliktākajā gadījumā, ir risks neiziet apskati. Par papildu sodiem nav domāts, uzsver raidījums.
Iespējams, ka jau septembrī par šo problēmu varētu diskutēt Ceļu satiksmes drošības padomē, lai meklētu risinājumus. Gan CSDD, gan Satiksmes ministrijā pieļauj, ka par ekosistēmu atslēgšanu dīzeļdzinējiem varētu noteikt līdzīgu atbildību, kā par, piemēram, iejaukšanos odometru rādījumos.
AVOTS: delfi.lv